Vlieg het nieuwe jaar in…. in de buitenlucht!

Mijn favoriete plek om buikspieroefeningen te doen is op een houten stijger aan een plas. De rietpluimen wuiven, het kabbelende water spiegelt. Verscheidene vogels vliegen of zwemmen langs. Ieder moment van de dag of nacht kun je hier langskomen, het verveelt nooit, want er is altijd wat anders of nieuws te zien. De wind draagt de extra zuurstof naar je toe en het daglicht zorgt voor de benodigde vitamine D. Geen wonder dat uit onderzoek blijkt dat trainen of bewegen in de natuur een enorme stress vermindering geeft. Het werkt ontspannend, geeft een energieboost en helpt tegen negatieve gevoelens.  Zo kunnen we onze dagelijkse beslommeringen beter relativeren. De grilligheid van ons Hollandse weer is geen reden om je te weerhouden van buitenlucht. Buienradar en de daarop afgestemde kleding zorgen ervoor dat ik altijd met plezier in de buitenlucht train.

In mijn speurtocht naar middelen om buiten te trainen, kan ik altijd vertrouwen op de aanwezigheid van parkbankjes, veelvuldig neergezet op de mooiste plekjes in ons goed georganiseerde land. De meeste mensen gaan erop zitten, maar voor degenen die zich een bezoek aan de sportschool willen besparen schuilt in dit object de mogelijkheid om alle spiergroepen aan te pakken. Ieder bankje die je passeert in je wandeling, fietstocht of rondje joggen biedt kans voor weer een andere oefening. De oefeningen waaraan ik denk zijn bijvoorbeeld opdrukken op verschillende hoogtes of zelfs op één hand voor nog meer rompspiertraining. Door de verhoging van de bank voelt de oefening prettiger. Of je stapt of springt er op en af. Je kunt in sommige gevallen de zijkant pakken en de bank optillen, ziehier de deadlift. Is de bank echt goed ingegraven, dan zijn omgevallen bomen of takken geschikter. Mits je de correcte houding aanhoudt kan iedereen wel een stronkje aan. Verder kun je met de handen op de zitting, armen gestrekt, je billen laten zakken door je armen te buigen. Prima oefening voor strakke bovenarmen en dito romp, dat dippen. Als de grond weer ’s te vochtig is kan je de bank prima gebruiken om op te liggen. Steun er met een voet op en breng met het andere been naar boven je heupen omhoog. Heel goed voor de spieren aan de achterkant van je been én weer je rompspieren als je de heupen parallel houdt. Steunen met één hand op de bank terwijl je het tegenovergestelde been zijwaarts omhoog strekt activeert de hele zijkant. Het tempo waarin je beweegt en het aantal herhalingen maken veel uit.  Maak de beweging op de terugweg wanneer de spieren langer worden 4 tellen lang en probeer de tien herhalingen te halen. Lukt dit niet, kies dan een lichtere vorm. Al deze oefeningen maken je sterker, wat je van dienst kan zijn in het dagelijkse leven, in je werk of vrije tijd tijdens het beoefenen van je sport.

Opgaan in het moment en je volledige aandacht richten op de natuur om je heen, erdoor heen  bewegen te voet, op je fiets, te paard, achter de bal aan, op je ski’s afdalen, zwieren op de schaats of inline-skates, varen in een kayak, roeiboot, zeilboot, in een deltavlieger vliegen naast de vogels, snorkel, zwem of duik je achter de vissen aan, misschien beoefen je Tai chi of heb je een trampoline in de tuin en dein je in het zonnetje of kom je helemaal tot jezelf met de klanken van de natuur als achtergrond van een yoga-sessie. Het geeft het geluksgevoel waar velen naar op zoek zijn. Misschien wel omdat het onze oorsprong is, actief zijn en op avontuur in de buitenlucht.