Records door muziek

Iedere week ga ik voor een record  op verschillende disciplines. Vandaag beperk ik mij tot het record op de  squatmachine van Keiser. Die meet hoe hard je springt. Dit doe ik in onze Gym aan de Handellaan 174.

Deze sprong is in wezen de belangrijkste strekking die we kunnen maken omdat bijna ieder sportieve beweging die we maken wel een heup strekking heeft of je nu een bal slaat of dat je fietst. Of wanneer je dreigt te vallen en dat je snel stappen voorwaarts moet zetten. Het oefenen op je eigen limiet geeft de vooruitgang.

Na een goede warming up en opbouw van de toename van de weerstand van het apparaat is het zo ver, ik ga voor mijn record. Daarbij hoort steevast een oppeppend muzieknummer bij om mij in de juiste staat te krijgen.  En dat is in de flow. Geen afleiding van zal ik het wel halen of zo moet ik nog de boodschappen doen.  Mijn geest is op z’n best om te presteren geen ruis aanwezig. Ik voel mij opperbest en dat mede door de muziek en dat ik voor me zie dat het gaat lukken. Het zorgvuldig uitgekozen nummer past mij. Het ritme bonkt sneller dan mijn hart en zwelt op om even in te zakken in een tijdelijke rust om daarna met een zenuwstelsel rakende snaar waarbij mijn haren overeind slaan in een climax te ontspringen. De muziek laat als het waren mijn actie zien. BOEM …. Bijna een record 3510 watt. Even bij komen en dan weer een nieuwe poging. Een ander nummer waarbij ik al eens eerder een record heb gesprongen. Het wordt Netherworld. Het zware werk is netzo  voelbaar als zonder muziek maar hoe je je voelt is een wereld van verschil. Ik ben gemotiveerd om misschien wel  10 pogingen te doen. Ik zal slagen. Wanneer je ook weet hoe de muziek lijn loopt kan dat je focus op de beweging versterken.  Het slagen geeft ook nog eens een boost in de hoeveelheid groeihormonen die je zelf aanmaakt. Wat weer het herstel bevorderd.

Tientallen onderzoeken zijn er gedaan naar de invloed van bewegen op muziek en alle geven aan dat in meer of mindere mate mensen beter presteren.

In onze playlist heb ik zo voor onze klandizie honderden nummers die voor verschillende acties geschikt zijn. Voor bijkomen kun je het volume ook zachter zetten of een lagere frequentie van het ritme  kiezen. Voor activiteit liever niet harder dan 75db anders gehoorschade mogelijk doordat ook de bloeddruk hoger is in inspanning.