Hoog Fysiologische prikkels

Niets is zo logisch als een fit goed functionerend lichaam te willen bezitten.

De meeste mensen willen dat op een zo efficiënt mogelijke manier (met de minste moeite) bewerkstelligen.

Dit gezonde lijf geeft enorm veel voordelen om van het leven te genieten.

De Mobiliteit:men functioneert, van dagelijkse handelingen tot aan sportprestaties aan toe.

Gezond zijn: dit houd in dat men een goed afweer systeem heeft. Ziektekiemen maken geen kans, alle organen functioneren naar behoren.

Functie: wanneer spieren, organen, en je geest het goed doen dan gaat dat heel vaak samen met dat je ook gezond oogt. Minder overtollig vet, goede houding, een goed werkend brein. Ieder zal hieruit meer zelfvertrouwen halen.

Balans: allemaal krachtige schakels voorkomen ook zaken als depressiviteit. Ontbrekende stoffen zijn eerder op peil. Met name serotinine, 40% meer testosteron voor de man bij het doen van bv een zware legpress. Testosteron holt achteruit wanneer je inactief wordt.

-Energie: creativiteit en energie voor van alles zijn onlosmakelijk verbonden met de processen die je lichaam op orde brengen.

Wat is nu die truc om dat voor elkaar te krijgen?

Dit bereik je door de overload principes te hanteren. Ook wel HIT training of high intensitie training.

Je geeft het lichaam een prikkel dat is afgestemd op de belastbaarheid. Die prikkel gaat een klein beetje over de grens heen, daarna past het lichaam zich aan aan die nieuwe belasting. Ook wel de supercompensatie genoemd. De rust en voeding zijn hierin factoren waarop ook zeker gelet moet worden.

Voor de totale fitness is het de bedoeling dit op kracht en uithoudingsvermogen en combinaties hiervan te beoefenen.

Die hoog fysiologische prikkel daarvan is recentelijk in 2011 ontdekt dat die in staat is het lichaam als het ware te resetten. De genen die het herstel aansturen worden opnieuw ingezet. Lees de artikelen over de PGC1Alpha switch.

DE MIDDELEN

Wij zijn van mening dat het belangrijkste middel om een hoge prikkel op een korte efficiënte manier te geven de trainer zelf is. De meeste mensen zijn niet in staat die prikkel zelf op te  zoeken. Men gaat net dat stapje verder door toedoen van de trainer.

Laag drempelige kracht apparatuur zoals de Nautilus lijn zijn een fantastisch hulp middel om de grote ketens in te zetten. Zoals Legpress, Chestpress en Latpulldown. De inzet van temporisren dragen bij tot de invloed van deze apparatuur 41X0, vier tellen zakken,een tel vast houden, zo snel mogelijk omhoog en meteen weer laten zakken.

Keiser apparatuur is met name geschikt voor snelle bewegingen, de  druk is in kg instelbaar en geeft altijd de zelfde tegen druk, er is geen traagheid zoals bij ijzer wat wordt verplaatst.

Met name  bij ouderen wordt de snelheid minder en daarom  heel goed om dit in te zetten om met name het vallen tegen te gaan. In de topsport gaat het ook allemaal om het vermogen dat ook op deze apparatuur afleesbaar is.

De apparatuur is van heel licht tot zwaar in te stellen en het voordeel is dat ieder zij vooruitgang kan aflezen.

Het Rack is met name geschikt voor het veilig  trainen met het losse gewicht bijvoorbeeld de halterstang. Wanneer iemand niet meer kan, kan de stang worden opgevangen door de in te stellen afvangers.

De Squat en deadlift die hierop het meest worden beoefend hebben het voordeel dat in een beweging bijna alle  spieren in keten samen werken op een enorm prikkelende manier. (tijds efficiëntie).

Ook allemogelijke pullups kunnen in dit rek worden gedaan.

Bij de Trampoline van Belkin. Krijg je in de landing een gedempte plyometrische aanspanning. Hele hoge prikkel dus.Hoge plezier factor van mild tot zeer zwaar in te zetten en ook veel balans stimulatie op te oefenen. Voor ouderen of wankelen ook met zijbeugels leverbaar.

Power PLate of wel vibratie training is met name voor diegene die moeite hebben met spierspanning te vinden.  Door de reflexmatige aanspanning voor ieder een hoge tonus en voor de sporters ondersteund met hoge spanning van gewicht een hoge overload dosis in zeer korte tijd!

Ook voor ontspanning van spieren een en stretches een super hulpmiddel ook in combinatie met de rollers top in te zetten.

TRX kabels eigen lichaamsgewicht gebruiken als trainvorm.

Kettle bell overgewaaid uit Rusland, door zwaai bewegingen vanuit de heup(belangrijk voor iedere snelle functionele beweging enorme core aansturing. Enkel handig veel cross aansturing.

We hebben ook gedacht aan de electrostimulatie van Myha Bodytac maar dat zou een middel kunnen zijn wanneer de trainers hand en stimulatie niet genoeg is. Er kleven wat comfort problemen aan deze manier van trainen. Wij staan ook voor plezier in bewegen en dat is  een beetje tegenstrijdig.

Buiten Trainen, Ruimte, frisse lucht, alle mogelijke vormen van bewegen van spel tot conditietrainen, lopen, skaten, fietsen, zwemmen, nordic walken of sportief wandelen. Buiten opslurpen. Natuurlijke opstakels gebruiken als train object en elastieken als weerstands vorm. Oneindig veel mogelijkheden.

In het rooster dagelijks deze mogelijkheid opnemen.