Hoe haal je het meest uit je krachttraining

Waarom Raak krachttraining? Onderzoek wijst uit dat fitness-training kort, intensief veilig en niet vaker dan een paar keer per week hoeft plaats te vinden. Een Raak-krachttraining sessie duurt daarom niet langer dan 30 minuten. Het doel is om in zo kort mogelijke tijd de exact benodigde inspanning te leveren die je spieren stimuleert sterker te worden, je conditie verbetert en je lichaam optimaal laat functioneren. Langer trainen gaat ten koste van de energie die het lichaam hiervoor hard nodig heeft. Om het lichaam te stimuleren sterker en fitter te laten worden moeten we een bepaalde grens overschrijden. Samen trainen we dan ook tot aan spierfalen: de spiergroep die je traint bereikt een fysiologische grens. Je gaat proberen om die grens te passeren door net die paar seconden langer te trainen dan je denkt dat je kunt. Ondanks trillende spieren of de zeer sterke behoefde om te stoppen met de oefening ga je, aangemoedigd door ons, nog even door. Het lichaam krijgt hierdoor een zeer sterk signaal om de spieren sterker te maken en de stofwisseling te verbeteren. Tijdens de training komen belangrijke spiergroepen van benen, buik, rug, borst en armen aan bod. Tussen de oefeningen door rusten we zo min mogelijk uit om het effect van spierfalen te vergroten. Tijdens de rustperiode worden spieren juist sterker, wordt je stofwisseling beter en je energie aangevuld. Als je voortijdig een nieuw sterk trainingsignaal afgeeft, wordt dit proces verstoord. ‘Rust is een onmisbaar onderdeel van je training, zeker als je ouder bent dan 35 jaar en stress hebt.’